De zeven management ziekten volgens Deming

In Basics, Leiderschap by PeterLeave a Comment

Leestijd: 2 min.

Dr William Edwards Deming beschrijft 7 gedragingen van het management die de effectiviteit van de organisatie ernstig schaden. Hij noemt dit 7 dodelijke ziekten van management.

Hoewel managers het zich vaak zelf niet bewust zijn, identificeerde Deming 7 gedragingen die hij ‘dodelijke ziekten’ benoemde. Het gaat zowel om individueel gedrag, als het laten ontstaan of bewust bouwen aan barrières in een organisatie. Van deze omgeving hebben vervolgens alle managers weer last, waardoor de organisatie in een negatieve spiraal terecht komt.

Deming is een bekende, hij heeft o.a. de 4 stappen van de PDCA-cyclus, 14 punten van transformeren van de bedrijfseffectiviteit, de theorie van diepgaande kennis en de 7 dodelijke ziekten van management op zijn naam. Dit artikel gaat over de 7 dodelijke ziekten van management en 8 andere obstakels.

De ‘Zeven Ziekten’

De Seven Deadly Diseases of Management van William Edwards Deming of 7 dodelijke ziektes van het management of de zeven zonden van management:

  1. Gebrek aan doelgerichtheid en stabiliteit van het doel.
  2. Nadruk op korte termijnwinst.
  3. Systemen voor persoonlijke beoordeling, evaluatie op basis van prestaties, verdienste of jaarlijkse beoordeling.
  4. Mobiliteit van het management.
  5. Een bedrijf runnen op zichtbare cijfers in plaats van op ‘onzichtbare’ of niet-numerieke gegevens.
  6. Buitensporige medische kosten.
  7. Buitensporige aansprakelijkheidskosten, vaak aangejaagd door (externe) advocaten.                     

Herken je deze ‘zeven ziekten’ in jouw organisatie? Of ken je organisaties, waar dit nog rondwaart?

8 hindernissen

hindernis

Deming identificeerde ook een mindere categorie van obstakels ook wel hindernissen genoemd. Een aantal van onderstaande acht punten herken je wellicht:

  1. Verwaarlozing van de lange-termijnplanning.
  2. Vertrouwen op technologie om problemen op te lossen.
  3. Het zoeken naar voorbeelden van andere organisaties, in plaats van het ontwikkelen van eigen oplossingen.
  4. Excuses voor het uitstellen of vermijden van de beste handelswijze, bijvoorbeeld “onze problemen zijn anders dan die van andere bedrijven”.
  5. Het idee dat managers alle vaardigheden die ze nodig hebben kunnen leren in een theoretische omgeving. Door snelle veroudering van kennis zullen managers on-the-job de nodige leerervaringen moeten opdoen.
  6. Vertrouwen op afdelingen voor ‘kwaliteitscontrole’ om problemen op te lossen in plaats van de gezamenlijke inspanningen van het management, de toezichthouders en de ondergeschikten
  7. Beschuldigen van het personeel, die (statistisch gezien) slechts verantwoordelijk is voor 15 procent van de onbedoelde gevolgen. Het systeem is verantwoordelijk voor 85 procent. Het management is verantwoordelijk voor het systeem.
  8. Vertrouwen op kwaliteitscontrole (reactief) in plaats van pro-actief handelen door de kwaliteit van het product of het proces te willen verbeteren.

Samenvatting

Het werk van Deming is een goed platform om waarde voor een klant te creëren. Deming stelt dat iedereen in de organisatie verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen handelen en hoe men zich gedraagt naar klanten, collega’s, managers en leveranciers.

Deming is een groot voorstander van effectief zelfmanagement, als teamlid of leider kun je veel leren van bovenstaande 7 dodelijke ziektes van het management of 7 dodelijke organisatie zonden. Ga niet op zoek naar de beste manier om iets te doen. Leer en verfijn door o.a. te observeren en het anders te doen.

Voor meer van Deming lees je de artikelen over de PDCA- cyclus en de 14 punten voor transformatie.

Leave a Comment